Voel je fit tijdens je menstruatie




Heb je tijdens de menstruatie vaak last van een trekkend gevoel in de onderbuik? Ben je geprikkeld en moe? Je bent niet de enige – elke vrouw heeft dat tijdens haar menstruatie wel eens meegemaakt. Als je de oorzaken van menstruatiepijn en andere klachten beter begrijpt en een paar tips opvolgt, zal je je ook tijdens je menstruatie goed voelen. Zoals op elke andere dag.


Heb je je wel eens afgevraagd wat er precies in je lichaam gebeurt en waardoor je menstruatieklachten worden veroorzaakt? Hier vind je een beknopt overzicht:

Menstruatiepijn treedt vaak op aan het begin van je menstruatie, nadat een eicel uit de eierstok wordt losgelaten en naar de eileiders wordt getransporteerd. Je baarmoeder trekt zich daarbij met tussenpozen samen, om het loslaten van de bovenste lagen van het slijmvlies (mucosa) te stimuleren. Dit kan tot krampachtig aanvoelende menstruatiepijn leiden. 

Hormonen zijn verantwoordelijk voor de pieken en dalen in je stemming tijdens je menstruatiecyclus. Afhankelijk van de progesteron- en oestrogeenspiegel, die de hoeveelheid van het gelukshormoon serotonine in de hersenen beïnvloedt, voel je je op het ene moment moe en prikkelbaar, en dan weer vol energie en ontspannen. 

Hier vind je onze vijf belangrijkste tips om je lekker in je vel te voelen – tijdens je menstruatie en alle overige dagen van de maand:
  1. Kom in beweging! Het is niet nodig om je lichaam extreem te belasten, maar regelmatige lichte inspanning in de buitenlucht, bijvoorbeeld wandelen, fietsen of zwemmen, kan wonderen doen. Beweging heeft een positief effect op je welbevinden en helpt om de spieren in je onderbuik op te rekken, wat de menstruatiepijn kan verzachten.
  2. Ontspan met warmte! Leg een warme kruik op je buik als je op de bank ligt, of neem een warme douche of warm bad om de bloedsomloop te stimuleren. Warmte verwijdt de bloedvaten, ontspant je lichaam en verzacht de pijn.
  3. Verwen jezelf en verbeter je stemming! Plan tijd in om met vrienden uit te gaan of je favoriete film te bekijken. Verwen jezelf met een lekkere, gezonde maaltijd. Trouwens: pure chocolade geeft je snel een verzadigd gevoel en verhoogt je serotonineniveau. 
  4. Drink geen koffie!  Ook als je koffieritueel niet weg te denken is uit je dagelijks leven, loont het om tijdens je menstruatie op andere dranken over te schakelen. Cafeïne vernauwt de bloedvaten en kan hoofdpijn en krampen versterken.
  5. Zorg voor voldoende slaap! Er zijn vele redenen waarom slaap belangrijk is: slaap houdt de hormoon- en bloedsuikerspiegel op niveau en geeft je lichaam tijd om te herstellen. Houd 's middags een wat langer middagslaapje om je weer fris te voelen. Als je ter ontspanning een warme kruik of warmtekussen gebruikt, val je gemakkelijker in slaap.