Zorgeloos voor je menstruatie




Ben je opeens humeurig of prikkelbaar? Komen hoofdpijn en gevoelige borsten je bekend voor? Maak je geen zorgen. Miljoenen vrouwen krijgen met deze symptomen van het premenstrueel syndroom (PMS) te maken. Een paar eenvoudige tips kunnen al een wereld van verschil maken bij het bestrijden van deze symptomen. Zodat je ook op deze dagen kunt blijven doen waar je blij van wordt.


Al aan het begin van de tweede cyclushelft kun je je niet goed voelen of last krijgen van stemmingswisselingen. Vaak zijn de symptomen direct voor de menstruatie bijzonder hevig en zwakken af zodra de menstruatie begint. Sommige klachten bij PMS worden veroorzaakt door vochtophopingen (oedemen) en kunnen verzacht of zelfs bestreden worden als je de volgende eenvoudige tips opvolgt.

Hier vind je onze vijf belangrijkste voedingstips om vochtophopingen te verminderen en de symptomen van PMS te verzachten:
  1. Drink voldoende water! Anders dan wat veel mensen misschien denken, kun je daardoor oedemen en winderigheid verminderen. Bovendien voert water gifstoffen uit je lichaam af. Het beste kun je altijd een flesje water meenemen als je onderweg bent.
  2. Ontdek de kracht van groente en fruit dat veel water bevat..Waterrijke groente- en fruitsoorten, zoals meloenen en komkommers, helpen je om voldoende vocht binnen te krijgen en hebben een positieve invloed op je lichaam.
  3. Verbeter je stemming met warme kruidenthee en je lievelingsmaaltijd met vochtafdrijvende werking. Brandnetel- of berkenbladthee, zilvervliesrijst, appels en cranberry’s kunnen een positief effect hebben.
  4. Kies voor voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan magnesium en vitamine E. Bananen bevatten bijvoorbeeld veel magnesium, terwijl gedroogde abrikozen een goede bron van vitamine E zijn – en in avocado's zit het allebei!
  5. Beperk je inname van zout, suiker, koffie en zwarte thee.   Een evenwichtige voeding – niet te veel suiker en zout – geeft je de energie die je nodig hebt, en vermindert vochtophopingen. Probeer daarnaast om zo min mogelijk koffie en zwarte thee te drinken. Deze dranken zorgen ervoor dat er meer water wordt vastgehouden door het lichaam.
Lijkt het je wat om een dagboek bij te houden over hoe je je tijdens je menstruatie voelt na bepaalde maaltijden? Misschien heb je aanvullende persoonlijke tips? Plaats ze op ons forum en lees hier ook de ervaringen van andere vrouwen. .

Als je last hebt van hevige buikpijnen of –krampen en normale 'huismiddeltjes' niet helpen, moet je een arts raadplegen. Het goede nieuws als laatste: waterophopingen in combinatie met een menstruatie verdwijnen gewoonlijk vanzelf weer als de menstruatie voorbij is.